Sahabat, jika hari ini aku terlalu gembira sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah. Jika bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika ku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga. Jika antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku meleraikan segera. Jika pernah hatimu terluka luahkanlah agar aku berubah. Dan jika esok kulena tanpa terjaga, iringlah lenaku dengan kalungan doa. Berjanjilah sahabat, ukhuwwah kita untuk selamanya.

RAMADHAN KIAN MELABUH TIRAINYA

Posted on 22/09/08 by Noraslawatiah mohamad


Kali neh xd pape yang aku nak citer..memandangkan now adalah bln ramadhan almubarak..aku rase bley la aku citer sket sal ramadhan kali neh..Mgkn dah terlewat aku nak citer..maklumla ramadhan tinggal beberapa ari ag nak melabuhkan tirainya..Bg aku kehadiran ramadhan kali neh memberikan seribu makna buat aku dan kuarga ku…Mana x nyer.,kami masing2 fight mengaji…aku kira persaingan yang sihat dalam kuarga ku..Buktinya..aku dah tamat mengaji alquran..30 juz malam td..syukur alhamdulillah..sedangkan adik2ku masih ag jauh ketinggalan di belakang aku…Tp aku taw adikku yg sorang tuh sdg sibuk dgn study…maklumlah ramadhan kali neh dia ngah trial SPM..kasian aku nengok dia…tp na wat camner..adikku masih ag status pelajar…xp..tahun dpan ad ag..kite sama2 fight keyh..
Aku taw kali neh aku ngaji lewat sket cuz pembuka tirai ramadhan..aku dah x bley puasa dahh..Tp itu bkn alasan untuk aku teruskan usaha..Malah semangat baru untuk aku nak fight adik2ku…Buktinya…pas sahur..aku dah x tido…sambung ngaji…sampai subuh..Aku dah letakkan target aku sendiri dalam bulan ramadhan neh..mlm ke 15 aku dah sampai juzuk 20…alhamdulillah..aku dah mencapai target aku tuh…dan aku “work for it..”Aku rasa bangga sekali dalam diri aku..aku dah mencapai sasaran…Malah kali neh aku abes ngaji lebih awal dr kebiasaannya…Nw..bley la aku slow2 jeh start ngaji balik seperti kebiasaannya..
Neh bab mengaji..Bab terawih lak….aku taw kekadang aku penat lik umah…na tlg mak msk ag..tp bkn alas an untuk aku lupakan terawih…lgpun bg aku kehadiran ramadhan sekali dalam setahun…jd manfaatkan la sebaik yg mungkin..Alhamdulillah aku dapat laksanakan..Nw dah penghunjung ramadhan..dgn kate lain malam 10 terakhir ramadhan..Sebagaimana orang laen memanfaatkan 10 mlm2 terakhir neh…begitu jg aku..aku x mahu lepaskan peluang kehadiran ramadhan kali neh..Kalo pi masjid..dah x ramai yang pi masjid tunaikan terawih…bley kira dgn jari la..kalo dulu..masjid penuh..nw xd laa..kemana mereka2 neh yerk..aku sendiri pun xtau..xyah la na ckp sal org laen..bln2 pose neh kurus la pose…he he he..
Tpkan kehadiran ramadhan kali neh..memberikan sinar baru buat aku..aku bersemangat pi keje..xd la penat ke…ngantuk ker..tido pun x cukup..Aku tido kul 12.00 mlm..kul 3.30 pg da bangun dah..tlg mak aku msk untuk bersahur…Ayah aku tuh suka sahur seawal pg..kalo sahur kul 5.00am dia kate lewat sgt..bek awal..xdla tergopoh gapah…ok la tuh…Pas mkn jeh..aku x tido dah…aku wat la ap yg patut sementara nak wait subuh menjelang n nak pi keje…kalo diikutkan hanya beberapa jam aku tido…Sambil2 tuh aku on la radio bilik aku..dngar koleksi lagu2 raya…dah boring dgr lagu raya..aku muhasabah diriku dgn mendengar IKIM.FM..mencuci telinga ku dgar irama2 nasyid dan tazkirah ramadhan..alunan zikir munajat dan bacaan2 ayat suci alquran…x salah sekali sekala..kita memunasabah diri kite neh..atleast kite sedar..kite neh kekadang alpa dgn duniawi…hidup ini hanya sementara..Mgkn sedikit sebanyak menginsafkan kite…tul x?..Kalo kite x tlg diri kite..sape lg na tlg diri kite..Dgn kate lain..Tuhan xkan mengubah nasib hambaNya melainkan hambaNya mengubah nasib mereka sendiri..
k.la kat bwh neh aku upload keistimewaan MALAM LAILATUL QADAR..selamat membaca...

Image Hosted by ImageShack.us

KEGEMBIRAAN IBARAT SEMBURAN PEWANGI,PABILA KITA MEMAKAINYA,SEMUA AKAN DAPAT MERASA KEHARUMANNYA.OLEH ITU,BERIKANLAH WALAU SECEBIS KEGEMBIRAAN YANG ANDA MILIKI..

1 ulasan:

PerantauSepi1306 says:

salam ziarah...menarik sembang sis watie ni ;D