Sahabat, jika hari ini aku terlalu gembira sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah. Jika bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika ku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga. Jika antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku meleraikan segera. Jika pernah hatimu terluka luahkanlah agar aku berubah. Dan jika esok kulena tanpa terjaga, iringlah lenaku dengan kalungan doa. Berjanjilah sahabat, ukhuwwah kita untuk selamanya.

I'M SORRY

Posted on 23/12/08 by Noraslawatiah mohamad


Suatu hari, seorg dari kwsn pedalaman bersama isteri yang dikasihi pergi ke Kuantan kerana menziarahi anak mereka yang sedang menuntut di salah sebuah kolej di daerah ini..Org desa ini, walaupun tinggal di kawasan terpencil, bolehlah jg kalau setakat hendak berckp bahasa inggeris I’m sorry..no.. thank you dan mengira setakat one..two..three sampai ten! Kalau bernasib baik, kadang - kadang dia teringat sampai eleven. Selepas menemui anaknya,kedua-dua suami ini bersiar-siar di daerah kuantan..Di kaki lima sebuah kedai kecil itu,orang desa ini terlanggar dengan orang putih yang juga berlegar-legar di situ.. Pertembungan itu menyebabkan bungkusan mee yg dipegang oleh org putih itu terjatuh. Sambil memungut bungkusan mee untuk diserahkan semula kepada org putih tersebut, org desa ini pun memulakan dialog interaksi mesra berikut;

Orang Desa : “I’m sorry…”
Orang putih : “I’m sorry too..
Isteri org desa (berbisik) : Abang..jawablah lagi …”
Orang desa : (kerana menyangka too ialah two,org desa pun berkata ) “I’m sorry three..”
Orang putih : “what are you sorry for?”
Isteri orang desa (berbisik): Abang.jwb lah lagi..peramah betul orang putih neh..
Orang desa : (kerana sangkakan for adalah four,orang desa pun menjawab) “I’m sorry five”
Teman orang putih : “dear,I think this man must be sick!’
Isteri arang desa (berbisik) : “Abang..jawablah lagi..tengok tu..teman dia pun peramah juga..
Orang desa : (kerana teringatkan sick ialah six.orang desa pun terus menjawab).
”I’m sorry seven”
Teman orang putih : “come on, dear. I.m afraid”
Orang Desa : (mendengar kata-kata afraid..orang desa ini menyangka eight.lalu dia berkata)
“ I’m sorry nine”

Melihat temannya dalam keadaan tidak selesa, orang putih itu terus berkata “ sorry I really don’t understand”
Mendengar saja perkataan understand yang bunyi akhirnya mcm ten..bagai pemidato agung,orang desa ini terus menyambut “ I’m sorry even” (tersasul kerana terlalu ghairah menyebut eleven).

Orang putih bersama temannya terus berada dlm keadaaan terpinga-pinga. Malah, org putih itu bertambah terpinga-pinga kerana kabetulan panggilan singkatan namanya Evan!. Bagaimana org desa itu mengetahui namanya Evan!. “Do you know me?” bertanya lagi org putih itu sebelum dia beredar.
Si isteri org desa itu terus berbisik lagi kepada suaminya, “dia tanya ap lg tu bang?, mesra btllah org ni.”

Suaminya menjawab, “dia tanya aku nk mee ke?” jawab selamba suaminya sambil memandang mee yg dipegang org putih tersebut. “Eh, jgn terimalah bang, entah halal entah tidak!” mencelah isterinya. Si suami kemudian dgn cepat berkata kpd org putih, “ no, thank you.”
Kemudian org desa bersama isterinya terus meneroka pelbagai premis preniagaan di bdr kuantan. Ternyata dialog yg seketika shj telah berjaya meningkatkan peratus kasih sayang isterinya kepada org desa itu. Si isteri teramat berbangga terhadap pencapaian dan kebolehan suami tersayang.

Image Hosted by ImageShack.us

KEGEMBIRAAN IBARAT SEMBURAN PEWANGI,PABILA KITA MEMAKAINYA,SEMUA AKAN DAPAT MERASA KEHARUMANNYA.OLEH ITU,BERIKANLAH WALAU SECEBIS KEGEMBIRAAN YANG ANDA MILIKI..

1 ulasan:

nae says:

prnh bace lwk camneh tp versi laen sket..tp bgs gak org desa tuh..haha..