Sahabat, jika hari ini aku terlalu gembira sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah. Jika bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika ku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga. Jika antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku meleraikan segera. Jika pernah hatimu terluka luahkanlah agar aku berubah. Dan jika esok kulena tanpa terjaga, iringlah lenaku dengan kalungan doa. Berjanjilah sahabat, ukhuwwah kita untuk selamanya.

2007 vs 2008

Posted on 13/06/08 by Noraslawatiah mohamad

Hidup ini byk dugaan n rintgn..sebagai hambaNya aku x terkecuali…pelbagai dugaan datang silih berganti…kekadang ianya mematangkan aku….pelbagai ragam insan bernama makhluk dibumi allah swt telah aku temui..namun….bagiku…setiap insan x perfect…ada kelemahan dan ada kekurangan nyer….sbg manusia biasa aku akur terhdp ketentuan illahi…..Tirai 2007 sudah lame berlabuh…kini menjelma tahun 2008…thn baru…mngkin bersama azam baru yang silih berganti…namun terlaksanakah azam tahun lepas yang aku ciptakan sendiri…tepuk dada tanye selera….tiap2 tahun aku lakarkan azam baru ku…ntahlaa…manusia hanya mampu merancang…tp tuhan yang maha menentukannya…berpijak di bumi yg nyata…
Sering kali aku tersilap dlm membuat keputusan……bak kate pepatah sudah terhantuk baru terjaga…..Aku seringkali menyenangkan orang lain…sedangkan orang lain x penah amek kisah tentang aku…kenapa?mengapa?ntahlaaa….persoalan ini seringkala berlegar2 diruang fikiranku tanpa jawapan yang pasti…Sedang orang lain bersenang lenang dgn tugas mereka…aku sendirian membereskan tugasku seharian..dgn kate lain menghalalkan gaji yang ku dapat tiap2 bulan…pun begitu..kekadang aku merungut sendirian mengenangkan keringat yang mula membasahi pipi ku ini…ntahla…inilah keputusan yg ku ambil…jadi aku telan jua lahhh walaupun kekadang amat perit ku rasakan …sebagai hambaNya aku redha..bgku…apa yg berlaku mgkn ada hikmah….positif thinking….Aku harap tahun 2008 tidak akan ada lagi kontroversi antara aku dgn sesiapa..Bkn ape pun..aku dah x sanggup menghadapinye…apa yang aku lalui tahun lepas sememangnyer amat sukar untuk aku lupakan….mane tidaknyer..aku dikaitkan dengan seorang ustaz ditempatku bekerja..sehingga timbul pelbagai cerita mengatakan aku akan berkahwin dgnnyer..nauzubillah..minta dijauhkan olehNYa….aku bukanlah sekejam itu..membina kebahagiaan atas dasar kekecewaan orang laen…ntahlaa.aku kekadang tidak faham dgn mereka2 yg selalu menokok tambah cerita yang 1 muka surat dijadikan 2 mukasurat…kejadian seperti ini mengajar aku untuk lebih berhati2 terutamanya apabila bergaul dgn kaum lelaki..aku akui,aku bknlah gedik sgt..bukan juga terhegeh-heget bergaul dgn kaum lelaki..aku hanya seorg yang pendiam…….Cerita2 yg ditambah dari A hingga Z ini menjadi gempaq satu skola..memaksa aku menghadap orang besar..sape lagi kalo bukan GPK2 skola…aku terangkan satu persatu antara aku dgn ustaz tu..Disini aku tegaskan juga ..antara aku dgn dia tiada apa2…Cuma kekadang aku diganggu dgn kehadirannyer ke makmal ku saban hari dan aku jg rasa kurang selesa dgn sikapnyer yang……kes ini lebih panas lagi apabila pegawai Hal Ehwal Agama Islam JPNP datang ke skola hanya mahu penjelasan tentang aku dgn ustaz tu..yang pasti bkn aku jeh yg kene tp mereka2 yang terlibat dlm skandal neh pun dipanggil same…(maaf aku terpaksa rahsiakan siapakah mereka2 itu)Aku diarah menyediakan laporan bertulis tentang aku dgn ustaz itu sbg bukti …ap lagi aku karanglaa..mcm wat karangan ms skola dulu2…berpeluh sakan..cuz dah lame aku x mengarang neh….mgkn slps itu..dia dipanggil oleh pegawai JPNP atas kelakuannyer yang aku rasa x sesuai dgn title dia tuh…Aku bersyukur kepadamu ya!allah kerana melindungi hambamu ini dari dosa…Ap yang dapat aku jelaskan adalah..setiap kali ustaz itu datang ke makmal…aku tidak bersendirian..kekadang ada ayen…kak nik…kak sue..atau sesiapa saje disisi ku…..baru-baru ini aku dapat tawaran kursus bina insan di Melaka anjuran KPM….bagiku menarik….terasa rugi kiranyer aku menolak kursus ilmiah begini..bkn selalu aku dapat tawaran sebegini…kesimpulan yang ku dpt ttg kursus ini ialah kursus neh bagus untuk kerohanian…lebih2 lg diselitkan aktiviti qiamullai..Sedang org lain asyik dibuai mimpi2 indah, aku n teman2 ku…bersama ustaz berqiamullai…kesuraman cahaya lampu dselitkan dgn doa kudus membuatkan air mata ku mangalir deras tanpa henti…kerdilnyer aku saat ini…..Ya! allah Ya! Tuhanku…berikanlah aku keinsafan dan ampunkanlah dosaku dan dosa kedua orang tua ku…tempatkanlah kami di sisi orang2 yang beriman dan beramal soleh…(maaf aku xbleh cerita ap yg aku doakan..cukuplah sedikit saje..kerana ianya terlalu peribadi buatku….)….bertapa dhaif nyer aku tika ini…Saat ini ati ku terasa sayu sgt…x dpt ku gambarkan dgn kata2…..Selesai saje qiamullai aku rasa tenang……..Terima kasih kepada ustaz kerana same2 mengajak kami ke jalan yang lurus…syukur Alhamdulillah……
Buatmu sahabat baru ku… terima kasih atas segala nasihat sepanjang kita mengenali antara satu sama lain…sesungguhnyer perkenalan ini memberikan seribu makna buatku……Kalian sumber inspirasiku untuk terus bangkit dari dibuai mimpi2 yang tiada kesudahan……….I miss u all forever…..Kenangan di Melaka akan tetap terpahat teguh di lubuk atiku….

Image Hosted by ImageShack.us

KEGEMBIRAAN IBARAT SEMBURAN PEWANGI,PABILA KITA MEMAKAINYA,SEMUA AKAN DAPAT MERASA KEHARUMANNYA.OLEH ITU,BERIKANLAH WALAU SECEBIS KEGEMBIRAAN YANG ANDA MILIKI..

0 Responses to "2007 vs 2008":