Sahabat, jika hari ini aku terlalu gembira sedarkanlah aku dengan amaran-amaran Allah. Jika bersedih tanpa kata, pujuklah aku dengan tarbiah Pencipta. Jika ku lemah tak berdaya, ingatkanlah aku dengan kehebatan syurga. Jika antara kita ada tembok yang memisahkan, ajaklah aku meleraikan segera. Jika pernah hatimu terluka luahkanlah agar aku berubah. Dan jika esok kulena tanpa terjaga, iringlah lenaku dengan kalungan doa. Berjanjilah sahabat, ukhuwwah kita untuk selamanya.

Memori silam...

Posted on 4/06/08 by Noraslawatiah mohamad

Ari ney terasa penat sgt2..aku mengemop lantai makmal bio n fizik.Kotornyer..masa aku leka mengemop lantai neh..tetiba aku teringat sal peristiwa silam..ntahlaa..bkn niatku nak flashback ..tp kekdg peristiwa ini dtg dlm lamunan ku....ntah di mana silapnyer...Yg aku tahu selama ini pengorbanan ku thdp seorg kwn hanya sia2..bkn niatku utk mengungkit..hakikatnya..luka yg dicalarkan di hatiku amat sukar utk disembuhkan..kejujuran dan keikhlasan aku trhdpnye diperlekehkan..susah sgt ker....

yg aku tahu hanya aku shj yg perlu menjaga hati nye....susahkan....biarla aku citer kat sini..tp nama nye terpaksa aku rahsiakan kerana aku tidak mahu menjatuhkan maruahnya dan memburukkan dia pada mata2 org lain..tatkala aku tahu dan teramat tahu dia dikenali ramai kerana keramahannya...

Aku mengenali nya saat2 dia perlukan pertolonganku...sbg kwn aku tidak lokek untuk tlg apa shj yg aku mampu..penah suatu ari dia menceritakan mslhnya pdku...Dia menyewa bersama2 geng bujang..ad sorg geng bujang mengandung anak luar nikah bersama teman lelakinye yg juga suami org...Ya!allah ya tuhanku..kenapakah manusia zaman skrg x takut dosa2 besar...rintihanku dalam hati seketika...Sbg kwn,aku menolong dia setakat yg termampu aku tlg...aku dan kuargaku dgn rela hati membenarkan dia tinggal sementara di rumahku...tima kasih kat ayahku kerana membenarkan kawan aku yg sorg neh tinggal bersama kami...Aku rasa bertuah kerana memiliki seorg ayah n mak yang faham dgn masalah org laen...

Aku rasa sempat 4 bulan sidia menetap dirumah ku..pastu dia minta izin dari ayahku untuk kuar dari rumah kami kerana dh ada umah sewa dekat dgn skola...Mgkn xd kebebasan bg dia tinggal di rumah ku..Taw saje la..ayahku tegas dalam apa jua yang melibatkan masa..terutamanya sal waktu mlm..kalo balik lewat sket..cmfirm dia risau..aku faham keadaan dia yang terlalu sstraight dalam hal neh..Zmn skrg x terlalu bahaya bg anak perempuan yang selalu kuar n balik lewat malam.Palbagai bahaya mengundang...Berbalik kpd citer td...

Aku minta izin ayahku untuk tinggal sekali dgn sidia kerana dekat dgn tempat kami bekerja..Ahlamdulillah ayahku izinkan..Mgkn ayahku dah kenal kwn aku tuh..sbbtu dia izinkan aku ikut kwn ku itu..Walaupun berjauhan dgn kuarga..aku still pulang umah weekend..Bkn pape pun..just rindu pd kuarga...Ayahku sendiri akan call aku tanye bila nak balik..itulah ayat pertama yg kuar dari mulut dia ms call aku..Sbg anak..aku hargainyer.....Aku rasa x terbalas jasa mereka...

Citer aku neh bkan habes disini jeh..pas je kami kenal dgn kwn 1 umah kami yg sorg lagi..Pelbagai masalah dtg...Ntahlaa..aku x reti nk xplain camner..yang jelas..aku dikelilingi oleh mereka2 yang tidak takut dosa besar....Aku terfikir dlm diri aku neh...Apakah hikmat dsebaliknyer...Bkn aku nak kate aku neh baek sgt...tp sblum neh aku x penah dikelilingi oleh org camneh..Sbg kwn..aku cuba menyedarkan kwn2 aku untuk kembali ke pangkal jln...Aku bgla nasihat yang aku kire sbg kwn kite harus sama2 membimbing kwn2 ke jalan yg benar...sampai bila harus bergelumbang dlm dosa...Ilmu agama yang ada didadaku serba sedikit ini aku syer dgn kwn2 aku...Bknlah niatku nak jg tepi kain org laen..Tp kalo di kira logik nyer.siapa lagi yang nak tlg kwn..kalo bkn kwn kite sndiri..betul x...

Aku sendiri terkejut..hampir pengsan..pabila mendpat taw kwn aku bergelumang dgn dosa bersama teman lelakinyer...Dia sendiri mengakuinyer dpn aku....Ntahla..dunia akhir zmn gaknyer..sampaikan zina di anggap mainan..Dosa besar tuh..Pernah laa 1 ari aku bg buku agama untuk dia bc...Alhamdulillah dia berubah seketika...Taubat nasuha dah dia laksanakan..Tp hanya seketika..Dia kembali ke dunia asalnyer..Tu la kan..Kalo dah terjebak dalam dosa neh ..susah nak berpth balik...Syaitan akan sentiasa menyesatkan umat nabi muhamad s.a.w...Aku rasa dah berbuih mulut aku neh bg ceramah kat dia..Tp dia hanya sedar untuk seketika...Last sekali..aku dah jadi jemu dah..Lantak la..kubur laen2...Yg jelas.. tugas aku dh selesai..menasihati kwn....

1 ag mslh dtg...Kwn yang dop 1 umah dgn dgn kwn aku tuh ms dia menyewa di umah lame dia dtg balik cari kwn aku neh..Aku kire dia dah selamat melahirkan anak n dah balik ke pangkuan kuarga dia...Dia neh pun kwn2 1 tmpat keje aku tlg setlekan dgn menelefon kuarga kwn dia.suh dtg amek anak dia yg dah bersalin anak luar nikah..Baby girl..c.an aku tngok bdk tu.jd mangsa atas perbuatan ibu sndiri..Pas2 kwn dia yg dop umah lame tuh dah selamat balik kg laa..Aku ingatkan dah insaf laa.rupenyer dtg balik ktn..tapi still bergelumang dgn dosa dan noda..C.ap bangga ag bile balik umah sewa kami dgn love bite d leher nyer...ntahla...aku sendiri hairan..kenapala dia x penah insaf...Kwn lame dia neh still dgn buah ati kesygn dia..suami orang......Kwn lame neh still nak dop dgn kiteorg..biarlaa..aku kire tumpang laa umah kiteorg...Penah 1 mlm tuh pas magrib...selesai jeh bc yaasin, aku jupe kwn lame neh kat bilik kwn aku laa..face to face..ap ag bg nasihat..neh pun sbb kwn aku x berani nak ng nasihat..Aku try laa berbincang dgn kwn lame tuh...First aku minta maaf cuz tegur dia n jaga tepi kain dia..Aku bgtaw dia...kami bg dia tmpat tinggal..mkn minum..tp dia pi buat dosa..seolah2 kami menggalakkan dia melakukan dosa...Aku bg la nasihat suh dia kawin...nak menghalalkan ikatan dia dgn buah ati dia tuh...Kalo x mampu..just akad nikah jeh..Alhamdulillah..dia x penah melenting n mrh dgn teguran aku..Bg aku..aku ikhlas menegur dia..Dia taw aku akan ckp sal neh...1 ag aku bg nasihat kat dia...jgla sembahyang tuh....aku bkn nak kate aku baik sgt..tapi sbg kwn..x salah aku tegur kwn kan???aku tegur n bagi nasihat dgn cara elok2 bkn nak mrh2...Neh la kes pertama aku jupe...biasanyer aku just bc dlm nwspaper or mljh wanita jeh..Tp bile dah berhdpn dgn situasi cam neh...terpaksala aku hadapi nyer...Maaf aku xleh citer abes kerana mgkn secara x sengaja aku telah mebuka pekung kaum ku sendiri..dgn kate lain kwn ku itu...

Aku ingatkan kwn lame neh dah insaf..rupenyer dia mengandung kali kedua..ntahlaa..aku x reti dah nak ckp camner..Tu la..manusia x penah serik...1 jeh aku berhrp n terus berdoa..aku dilindungi dari perkara2 camneh....Aku dikelilingi oleh org2 yang baik....Aku hrp citer yg aku tulis neh menjadi panduan n keinsafan pd mereka2 agar x tergolong dalam kancah penzinaan...dosa besar....Bg aku laa..lelaki kalo dah dia sayang n cinta perempuan dgn sepenuh ati nyer..dia xkan usik kekasih dia tuh...betul x kaum adam?Tp kite sbg perempuan kene jg adab n tingkah laku kite supaya kite x terjerumus dalam dosa dan noda...Dah islam tetapkan..berdua2an akan ad ketiga nyer yang akan sentiasa menyesatkan umat nabi muhamad..Jd kalo nak dating tuh...waspadalaaa...Maafkan aku kerana meburukkan kaum ku sendiri..Bknlah niatku sedemikian rupa..tp aku sekadar ingin menambah cebisan idea di blogs ku untuk tatapan pembaca...Neh adalah kisah benar..bukan rekaan..buat kwn2 aku...aku bharap dia dah insaf n kembali ke pangkal jln....

Nw! aku dah dop dgn kuarga ku...aku kini bebas dari segala mslh cam neh..lega rase nyer..biarlah aku dop dgn kuarga..atleast aku rase tenang..nak pi keje pun hepi....Lik umah penat2 aku dpt tatap wajah kedua org tua aku tuh....ilang penat....diaorg still wait aku lik keje dpn umah....aku dah sampai umah...baru la ayah ku kuar dari umah.pi jln2 jupe kwn2 dia..Kuargaku adalah sumber inspirasi aku....1 jeh aku suke bila sampai umah...senyuman mak n ayahku waktu aku kuar dari kete...x dpt aku lupekan...Kerana senyuman diaorg laa,,,wat aku sentiasa rindu diaorg...Bg aku, walau sesaat aku x penah lupekan diaorg..kemana aku pegi....aku akan call ayah aku....Aku taw sbg ayah...dia sememangnyer menanti panggilan dari anak2 nyer..terutamanyer aku..he he he...Adik2 ku n anak2 sedara pula adlh penghibur aku dikala aku keseorgan..telatah mereka membuatkan aku sentiasa hepi....Kakak n abang2 adalh tmpat rujukanku pabila aku ad mslh..Mereka penasihat no.2 aku..No.1 ayah ku laa...Mak aku lak..temanku untuk bermanja...he he he......
K.laa..aku rase aku stop c.nie dulu laa..laen kali aku citer ag yerk..

papai....tata..
P/s:aku hrp sape2 yg mngkn taw sapekah gerangan empunya diri yg aku maksudkan tuh arap diamkan aje..Bkn ap pun..citer neh just untuk dikongsi aje...


Image Hosted by ImageShack.us

KEGEMBIRAAN IBARAT SEMBURAN PEWANGI,PABILA KITA MEMAKAINYA,SEMUA AKAN DAPAT MERASA KEHARUMANNYA.OLEH ITU,BERIKANLAH WALAU SECEBIS KEGEMBIRAAN YANG ANDA MILIKI..

0 Responses to "Memori silam...":